Saturday, October 31, 2009

Berbicara tentang Perasaan

Setiap insan mempunyai perasaan...
Perasaan terlalu halus untuk mengdiskripsikan pengertiannya....
Perasaan itu lahir ...
Lahir untuk mempunyai perasaan gembira dan sedih
Perasaan untuk dicintai dan juga mencintai
Perasaan untuk menyayangi dan disayangi...


Kenapa kita perlu berbohong dgn perasaan kita sendiri...
Sekiranya YA...katakanlah YA...
Sekiranya TIDAK..katakanlah TIDAK...


Perasaan sakit untuk dilukai....
Perasaan sukar juga ditafsir pasti...
Perasaan itu sehalus sutera...

Jagalah ia....perasaan itu sesuatu yang pasti....
Jangan sakitinya..kerna ia pasti terluka...

huh...

Perasaan yang berdebar..aku rimas situasi ini....aku juga takut....
Sedang aku meniti liku2 kehidupan aku....
Datang suara yang membuatkan aku tersenyum....
Senyuman yang ikhlas menguntum di bibir....
Senyuman yang membahagiakan perjalanan hidupku...

Senyuman

Sedang aku meniti liku2 kehidupan aku....
Datang suara yang membuatkan aku tersenyum....
Senyuman yang ikhlas menguntum di bibir....
Senyuman yang mengiringi dan membahagiakan perjalanan hidupku...

Senyuman yang terbit seikhlasnya....
Dan ku harap senyuman ini akan terus mekar menguntum

Sebuah senyuman yang membuatkan hari-hariku terus bersinar...
Senyuman seindah suria mentari pagi....

Sunday, October 18, 2009

Renungan Hati

Untuk kesekian kali,jemari ini kaku untuk berbicara.Minda ini kosong untuk terus bercerita untuk dikongsi bersama...

Untuk kesekian kali,mindaku ligat memikirkan sesuatu dan entah apa yang bermain di fikiran tetapi masih belum dapat ku kongsikan di sini...

Sesuatu yang entah....entah untuk beberapa kalinya....
dan
Dalam diam mungkin berharap..
tetapi untuk apakah....aku..??


Bergolak dengan perasaan sendiri...
Biarlah hati berbicara sendiri
Itu lebih baik buat seketika ini....

Thursday, October 15, 2009

Segulung Ijazah dan memori yang tersemat....

Bila senyum dan tangis menjadi satu
Rindu adalah jawapan pada segalanya
Rindu adalah ingatan abadi yang ku taburkan...
Rindu yang tak pernah mati
Biarpun berjauhan

Namun...

Segala rasa kasih, rindu
membuatkan ia menjadi
sempurna keinginan...

Salam buat semua kawan dan sahabatku..

Ahad yang bertemankan mentari pagi...
Adalah hari bersejarah buatku..
Saat untuk aku menerima segulung ijazah
Kuhadiahi kan kepada ibu dan arwah ayahku..
Setelah berhempas pulas..
Dalam mengecapi kejayaan...
Ini lah masanya...
Inilah saatnya...
Menerima segulung ijazah yang tak terhingga nilainya...

Saat itu juga kusedar...
Kehidupan kehidupan baruku akan menjelma
Gelak tawa sesama teman akan lenyap...
Hanya kenangan yang akan ku bawa pergi...
Akan kusimpan...akan kujaga....
Kerna...ia adalah memori yang tak akan pernah pudar...
Walau ditelan zaman...
InsyaAllah...

Hari yang penuh sejarah bagiku...
Perasaan..bercampur menjadi satu
Kukutip semuanya buat kali terkahir..
Bersama teman-teman yang amat kukasihi...
Gelak tawa, senda gurauan terubat rasa rindu
yang ku semat dihati...

Dan...sehingga kini rindu itu tersemat kembali sehingga ke penghujungnya....


Tuesday, October 6, 2009

Jalan Sesorang Time MC..

Beli buku PC dgn cara2 nak deco bilik..

Magazine ..nak cr magazine..nak cr info pasai ICT..untuk next programme...


Kaki saya ok...hihi....jalan sesorang...dah la supermarket sunyi..tuh yang suke2 jer tgkp gambar kaki..hehe

Pasaraya yang sunyi..yer la..time sy MC sy gi merayap sekejap..

Gelagat Student



Pelajar ni kan..kekadang buat sy tercuit hati juge dgn gelagat diorang...terhibur juge ati..hehe..
kekadang senyum sendiri...kekadang tergelak besar juge..mane taknyer..bebaru ni..Pelajar under program saya sibuk dengan pertandingan usahawan..peringkat sekolah.. jadi kene sediakan slide powerpoint, aper lagi...mula la bilik kecik makin sesak...hehe...Cara cene buat logo la..buat label la..buat power point bagi menarik...buat design menarik juge...macam2 juge ler...
Tapi yang best nyer tgk..dowang ni sungguh2 buat keje..teringat sekejap zaman blaja dulu sebok cengginie juge walaupon tiada tandingan ler kl nak dibandingkan dgn pelajar sekola kan bizinyer...hihi...Sbb tuh kadang tersenyum..kadang tergelak besar juge huhu...

Diorang mmg bersungguh2...tapi kalau time diorang dah jadi sengal gitu...mcm2 jadi...contohnyer di bawah ni...biler cek balik pen drive dowang..ader gambar ni...hehe...klakar la adehh....layan erk..


Kasut saya pon yang tak cun pon dowang leh tangkop gambo..aper hey nyer dak2 ni..hehe..

Bayangkan kaki pelajar yang menggunakan komputer..sanggup tunduk bawah nak tangkap gambar kaki...adehh...kes...kes...

Erm...adehh...


Stoking busuk ni pon leh juge kan...hehe...


Hah...amik sekali maybe tuannyer kaki kot ni..kui3...

Tgk gayanyer..nak kapak kelapa gitu ker...

Baik-baik dik oii...kene tgn kang ...


Sesi tunjuk ajar...Label...Naim dan cikgu Miza..kui3

Tekun sungguh...

Erm...pulun wahai iwan ..pulun....bilik saya juge jadi pot dowang nak lepak..


Sebenarnyer diorang ada satu pertandingan usahawan..dimana perlu menyediakan satu produk dari bahan mentah..dan bahan yang diorang pilih adalah kelapa...sbb tuh ader gambar buah kelapa di atas...itu tujuannya...dan di bawah ni pula adalah hasilnya...

Sunday, October 4, 2009

Di mana ada pahit, di situ juga ada manisnya..

Perjalanan ku adalah seperti biasa...mengharungi liku-liku pahit manis kehidupan
Di mana ada bisa juga di situ ada manisnya yag tidak bisa diungkapkan dengan huraian kata-kata...
Juga di mana ada manisnya...di situ juga ada pahit yang mencengkam rasa...

Aku sendirian menjalani hidupku dengan semangat..juga dengan harapan...
Mengharapkan semanis mungkin kenangan...
Dikelilingi insan-insan yang kusayangi...
Seraut wajah yang bisa menghilangkan rasa gusar di hati....
Hanya selirik senyuman yang ikhlas menguntum di bibirnya...

Cukup membuatku senang....dan bahagia mungkin....

Salam penuh kasih sayang buat ibuku....

Saturday, October 3, 2009

Aku ingin diam

Aku ingin diam dalam sunyi.. sepi.. sendiri...

aku ingin diam dalam pedih yang kian mencalar rasa...

Aku dengan duniaku sendiri....

Friday, October 2, 2009

Bangkitlah wahai si hati....

Kenapa hati cepat benar terasa lukanya..??
Adakah mungkin luka yang dulu masih berdarah...dan masih belum meninggalkan parut.??
Adakah kerana luka semalam yang masih belum sembuh...kini ditambah pula dan esok ditambah lagi...cukuplah wahai hati...kembalilah semangatmu....menerima apa sahaja kutukan, kritikan dengan kuat..


Pemberian hadiah... adalah salah satu menghargai teman2...di sekeliling...ucapan juga satu hadiah... yang sebenarnya tak terkira nilainya... pemberian sesuatu sebagai tambahan menjalinkan hubungan yang lebih akrab dan mesra. Tetapi yang penting adalah ucapan...bait-bait kata yang terluncur laju...dengan penuh keikhlasan....dari hati sanubari dan bukan sekadar mengucapkan melalui sekadar bibir cuma....


Itulah hadiah terbesar yang mungkin boleh membuatkan seseorang terasa dihargai....dan tersenyum...

Bangkitlah wahai si hati...!!!

Luahan Isi Hati di Lubuk Sanubari

Mata meniti malam yang makin menjangkau pagi...
Juga minda yang ligat memikirkan sesuatu yang diragui...
Jalanan kehidupan yang bersilih ganti ....
Mencanai sebuah kehidupan pasti ....

Berjujuran air mata tidak akan mengubah segalanya...
Yang perlu hanyalah "redha"
Seikhlas hati menerima segala ketentuan-Nya adalah bertawadduk pada-Nya..
Meredhakan segalanya...

Dan kupasti tuhan ada agendanya yang tersendiri....
Kita perlu berusaha, berdoa dan bertawakal...agar diri
Dalam mencari erti sebuah kehidupan kini...

Thursday, October 1, 2009

Pelik tapi Benar...

Satu kejadian yang agak pelik bagi diriku...

Mendapat satu panggilan telefon dari nombor yang tak kukenali...
Dengan alasan tersilap tertekan nombor ketika dial..
Dengan yakinnya..ayatnya...yang bersahaja...membuatkan ku tertanya-tanya...
Siapakah gerangannya...

Aku ingin hentikannya...bertalu-talu soalan yang dikemukakan...
Buat ku kelu tidak terjawab...

Ingin jawab atau tidak...ingin jawab atau tidak...

Aku terus diam membisu... dan akhirnya soalan bertukar kepada...

"Cantik tak.."
"Saya ni memilih sikit..."

Adakah itu kriteria bagi seorang lelaki yang ingin memilih teman hidup dunia akhirat..??
Adakah itu elemen penting yang boleh membahagiakan...??

Dan jawapan ku agak ringkas..

"Saya tak cantik...tetapi untuk mencari teman hidup bukan sekadar cantik di luaran tetapi juga dalaman hati...yang mempersonakan.."

" Semoga kamu dapat mencari teman hidup kamu yang cantik...."

Katanya lagi..soal dalaman dier tak kisah..bagi dier tak penting....

Aku terkedu tanpa sebarang kata..

"Oh yer...semoga kamu dapat mencari teman hidup yang begitu cantik diluaran...semoga berjaya..."

Beberapa saat kemudian....

Dier mempelawa untuk berjumpa pada malam ini..jam 9.33 malam..

Adakah begitu cepat untuk berjumpa setelah kali pertama mencuba??...
Oh...inikah lelaki...?? Begitu cepat membuat tindakan tanpa berfikir panjang....

Jawapanku adalah "..TIDAK.." dan "TIDAK pada waktu malam"

Kepada jejaka tersebut...walupon saya tidak mengenali anda...saya mendoakan semoga anda akan bertemu kekasih hati yang diingini....amin....

Wajah Usang

Ku berjalan di suatu selekoh...menanti kenderaan yang biasa ku naiki ..di situ kulihat wajah itu. wajah yang kuinginkan mengisi segenap ruang yang sarat dengan rindu yang tertahan. kurenung wajah yang mendamaikan itu tapi hanya untuk seketika. Pantas. Tetapi.. wajah di depanku ini bukanlah wajah yang ingin kusentuh kasihnya. hanya iras yang sama... tapi mataku tetap tidak berpaling dari melihat milik wajah tua itu..dihadapanku.

Hati tersentuh.. mata kian kabur dan... rindu yang tak tertahan akhirnya gugur jua..entah mengapa.. sebak yang bertandang menemani diri..

walaupun bukan dia di depanku namun pandangan ini bagai terkaku di situ. Sepantas simpatiku pada pemilik wajah tua itu…turut juga terpampang…
Dahulu, waktu ku masih kecil, dia adalah satu-satunya yang bersusah payah menghantar ku ke sekolah. Pagi, petang juga hari-hari cuti membawaku menuruti kataku tika ku mahu menghadiri satu aktiviti di sekolah.
Aku sekali lagi menitiskan air mata ketika dalam perjalanan ku ke tempat kerja…lagu sedih juga berkumandang di radio pada masa yang sama membuatkan hati ku meruntun sepi…
Kulit tuanya..mata tuanya…mimik mukanya…bau bandannya juga mengingatkan aku pada seorang insan yang aku amat sayangi dan cintai…hatiku mudah tersentuh melihat wajah tua yang jalan berseorangan…

“ ada anak-anak kah dia?”
“mana anak-anaknya?”
“ada duit ka dia?”
“nak ke mana”

Personalitinya yang menampakan usang dan tuanya membuatkan aku berfikir sesuatu…
Betapa susahnya orang yang ku sayangi dan cintai membesarkan aku…memberi aku pendidikan yang sempurna…akhirnya kini dier pergi…tanpa sempat melihat kejayaanku….terlebih dahulu..

31.12.2007 tarikh keramat buat aku dengan pemergian arwah ayahku yang tercinta….