Thursday, October 1, 2009

Wajah Usang

Ku berjalan di suatu selekoh...menanti kenderaan yang biasa ku naiki ..di situ kulihat wajah itu. wajah yang kuinginkan mengisi segenap ruang yang sarat dengan rindu yang tertahan. kurenung wajah yang mendamaikan itu tapi hanya untuk seketika. Pantas. Tetapi.. wajah di depanku ini bukanlah wajah yang ingin kusentuh kasihnya. hanya iras yang sama... tapi mataku tetap tidak berpaling dari melihat milik wajah tua itu..dihadapanku.

Hati tersentuh.. mata kian kabur dan... rindu yang tak tertahan akhirnya gugur jua..entah mengapa.. sebak yang bertandang menemani diri..

walaupun bukan dia di depanku namun pandangan ini bagai terkaku di situ. Sepantas simpatiku pada pemilik wajah tua itu…turut juga terpampang…
Dahulu, waktu ku masih kecil, dia adalah satu-satunya yang bersusah payah menghantar ku ke sekolah. Pagi, petang juga hari-hari cuti membawaku menuruti kataku tika ku mahu menghadiri satu aktiviti di sekolah.
Aku sekali lagi menitiskan air mata ketika dalam perjalanan ku ke tempat kerja…lagu sedih juga berkumandang di radio pada masa yang sama membuatkan hati ku meruntun sepi…
Kulit tuanya..mata tuanya…mimik mukanya…bau bandannya juga mengingatkan aku pada seorang insan yang aku amat sayangi dan cintai…hatiku mudah tersentuh melihat wajah tua yang jalan berseorangan…

“ ada anak-anak kah dia?”
“mana anak-anaknya?”
“ada duit ka dia?”
“nak ke mana”

Personalitinya yang menampakan usang dan tuanya membuatkan aku berfikir sesuatu…
Betapa susahnya orang yang ku sayangi dan cintai membesarkan aku…memberi aku pendidikan yang sempurna…akhirnya kini dier pergi…tanpa sempat melihat kejayaanku….terlebih dahulu..

31.12.2007 tarikh keramat buat aku dengan pemergian arwah ayahku yang tercinta….

No comments:

Post a Comment