Friday, July 10, 2009

Pengalaman kerja minggu 1

Pengalaman dalam minggu pertama kerjaya aku..sesampai jer sekolah pagi tuh..lapor diri seperti biasa..penegtua sekolah masih belum datang dan aku hanya lapor diri pada penolong kanan sekolah. Tengok ajer PK tu..hati gembira lah sekejap kerana ramah mesranya...memperkenalkan aku sbg "new teacher" itulah bait2 kata dr mulut PK itu..dan cikgu2 sekolah itu baik2 belaka..tegur menegur dan senyum simpul apabila berselisih bahu..


Hari pertama dipanggil untuk masuk mesyuarat sebanyak 2 kali kukira... pada pagi itu selepas lapor diri selama 20 minit sahaja mesyuarat itu.. tujuan aku dipanggil adalah untuk sesi suai kenal dan juga memberi tunjuk ajar pada guru2 yang tidak mahir menggunakan power point dan disini kukira...aku dapat agak kenapa aku dipanggil PK dalam mesyuarat itu...huhu...dan pada mesyuarat kedua aku dipanggil ketua panitia sains dan matematik. Nama aku dselitkan sekali sebagai AJK persembahan slide utuk dibentangkan kepada pensyarah2 muda sains sosial dari Bangladesh..haha..bukan aku yang bentang k...hanya menyediakan slide sahaja..


Selepas itu..aku ditempatkan di Makmal ICT. terdpat banyak pc yang lama2..kuno2...ditelan zaman dan waktu...apa kuboley buat...trima sude...huhu. janji aku melaksanakan tugas aku sebagai fasilitator schoolnet.


Aku mula periksa satu komputer ke satu komputer..uuuhhhh...mengeluh panjang aku(bukan aper..dok pk camner lah aku nak wat program kat dak2 skool kl pc pon takleh connect tenet)...sbbnyer pc banyak yang tak boleh connect internet tetapi networknyer ok2 belaka...kenapa yer? so dari multimedia beralih sekejap kepada networking..aku buat maintenance setiap pc..technician sekolah ada tapi kejenyer "mengulat sahaja.."...


Tetapi sedia maklumlah..hari pertama sahaja aku tak tahu nak buat apa..blur giler...biasalah kan first day.. nak beramah mesra dgn cikgu ict pon segan lagi...maklumlah br masuk...hehe... hari first masuk mmg YM jer lah keje nyer..risik2 kawan2 kursus aku yang lain yang ditempatkan di sekolah lain...apa yag aku tahu..semua masalah FS adalh sama seperti aku..


Esoknyer masuk hari kedua...kepala otak aku dah mula berfungsi dgn eloknyer.. hehe...mul lah idea2 bernas keluar untuk mengubah keadaan makmal yang nampak cam kusam....dalam penjara pon ader..apa yang aku nampak..bila dak skool masuk sian dowang aku nengok...satu pc ubah ke satu pc untuk surf tenet..erm...siankan...cikgu2 sini pon taknak amik tahu...tapi dalam masa yang sama aku faham gak keadaan cikgu2 ict ni..sebok...sapa kata cikgu2 sekolah rileks..mcm2 aktiviti dowanag ada...dan antara cikgu2 tuh ada mcm2 jawatan dan tugas yang perlu dilaksanakan...mungkin kerajaan wujudkan jawatan yang aku pegang skang...adalah untuk membantu memulihkan keadaan..dengan menganjurkan program2 atau kursus pada dak2 skool dan cikgu2 sekolah..


Alhamdulillah...dari hari isnin sampai khamis setup pc..kenal pastikan masalah komputer...alhamdulillah...dr 4 pc saja yang leh connect dah bertambah kepada 12 -pc.. install driver network card..PCI ethernet dan juga cable UTP yang osak..aku buat balik cable2 tuh ikut cara direct cable...then pasang semua dgn elok..alhamdulillah..aku aser heppy sbbnyer pasni boley la aku pk idea2 nak buat program lak..


Minggu hadapan..ahad.. aku akan cantikkan lab plak..yuhuu...jumpa pengetua..nak bincangkan sesuatu...then...jumpa cikgu teknik dan vokasional.. sbb ritu dier da soh aku wat kursus untuk cikgu2 cara2 nak buat blog...dan tujuanblog dicipta..so...see yaaa....cderita pada minggu hadapan...gambar takdak...nnt lah yer...

No comments:

Post a Comment