Thursday, March 5, 2009

Taman Negara----First Day

Salam semua...maaf terlebeih dahulu..sbb dah lama kau tak hapdet blog aku ni...dah bersawang dah ..huhu..maklumlah..sebok sangat dgn assignment...

Kali ni aku nak critakan sedikit pengalaman aku kat taman negara.. Ekspedisi untuk kelas Photography..kami kata sepakat teringin nak ke taman negara.. untuk meninjau environment kat sanew..dan untuk amik gambar yang cun2 kat sanew..cun kewr?? huhu...

Ekspedisi kami bermula hari sabtu pukul 12 tgh malam kami bertolak ke Taman Negara..satu bas UNIKL penuh dgn student yang best2 belaka...termasuk aku yg paling kecoh kowt..yer kewr?? hehe...


Perasaan malam tuh ade sedikit rasa risau dan gembira. yer lah mana tak risau...aktiviti kami lasak2 belaka kat sanew selama 3 hari.. Makan masa yang agak lama untuk sampai ke Taman Negara Jerantut Pahang.. Dalam bas mmg masing2 bersembang...ader yg makan..ader yg tidow...adew yg posing sakan kan..huhu..mcm2.. Best..Kami sampai ke Taman Negara pukul 5.30 pagi..ade sedikit briefing dr abang2 guide kat sanew..sepatutnyewr kami bertolak poukul 8 pagi hari ahad...tapi ade sedikit masalah dr segi pengangkutan..kami bertolak sabtu malam.. lepas jer briefing tuh..kami ditempatkan kat bilik sementara..kami sempat rehat selama 1 jam saja..sebelum aktiviti pada pagi tuw..mmg penat..sbbnyew dlama bas tak dapat tidur lena..



Sampai jer bilik..tukar baju..gosok gigi..tidow japs..sejam..pukul7 pagi bangun..basuh muka..pakai stocking...kemas beg...isi segala keperluan...terutama DSLR la..takde DSLR tak jadi la keje..pukul 7 suku makan pagi..ade lagi simple briefing dr abang2 guide..yang nak bawak kami masukdalam hutan ni..detail explanation camnew nak masuk hutan..



Pastuh..kitorang bergerak ramai2..dalam bentuk group yang telah dibahagikan oleh cik amad.. satu group 12 org..aku penolongnyer..semuanyer adew 3 group..Bergerak sesamew naik bot..seberang sungai pahang..dan sampailah taman negara..dah bau hutan ni..ekekeke...


Smapai tuh..cuak la sket..gilewr sehh...tangga besar gedabak..seb bek panajng kaki aku...tapu penatt doww...lama tak exercise hah..amik ko..then..kitorang first naik ke resort yang mahal and meletop punyer harga la kat atas tuh..cantek sgt...shoot apewr yg patut..


Then mulalah jungle tracking..mmg penat tapi best sangat..satu kepuasan..pacat takyah nak kata lah...banyak seyh...poandai2 ar cmner nak elak dr giitan pacat...aku letak kaki seluar aku dalam stocking...hehe..bijak tak...so tak kene lah pacat..ehehe


Abis jer balik...kene seberang saner laks..tempat penginapan..makan...rehat japs..pukul 2.30 berkumpul untuk jungle tracking 2km pegi 2km balik and masuk gua telinga...penat gileww doww...tapi berjaya jugaks...sbb jalan tuh agak landai dan senang...takder nak panjat2 tanah tinggi...hehe...ni aku suker ni..then sampailah gua telinga. Ya Allah..mmg aku takut sangat...aku takut aku tak muat nak masuk dlama ga telinga tuh...sbb ecik sangat dow...kata abang guide tuh..abang lan..mmg susah la sket bagi aku..aku dah naik cuak dah ni..aduss...resah semua adew ni..nak masuk takut...taknak masuk takut rugi lak terlepas peluang...diakhiri dgn support yang kuat dr abang guide...madam and cek amad...aku yakinkan diri aku..tawakkal..aku yakin leh buat..tapi aku org first yang masuk selepas abang roslan(guide)..baru jer jengah kepala...mak oii...giler lah..menakutkan..ayat first aku kuar camni ha...


"abang oi...camnew nak buat ni...adoii.."
"bley nyer....come on.."


sambil bagi arahan steps yang perlu aku ikut...kaki saner pijak sini la tg kanan pegang batu tuh la...gilewr lah...berdegup kencang jantung aku cam nak terkeluar...nak crota dlm ni mmg susah...nak tau keadaan dalam gua telinga tuh..search la internet..hehee...lu tgk and pk la sendiri...hehe..kamera semua berbalut plastik..semua tak brani tgkap gambar yer lah...batu2 licin...lasak.. langkau sana langkau sini...panjat sana panjat sini..sangkut kamera..kacau tuhh... huhu..kene merangkak la...tunduk la..aper la..taik kelawar jgn cakap la..hais satu baju and seluar kene najis kelawar..hancing gilewr bau dier..bestnyewr sbb dapt tgk kelawar yg beribu2..and dapat tgk katak batu..hihi..comeyy..mmg ader part yg susah la nak kluarkan badan kat satu tempat tuh...sbb lubang dier mmg kecik giler nak kluarkan badan..kene pandai balancekn badan..kluarkan kepala dulu la aper la...adoii...alhamdulillah aku berjaya...pas jer dr tuh...ader lagi yang susah...kaki kiri kene angkat tinggi giler...cuber banyak kali takley...try lagi..tgn dah berpaut teguh dah kat batu tuh...lonjakkan badan...alhamdulillah..berjaya..pastuh turun saner..panjat saner...jumpa lah jalan kluar dr gua telinga...pergh..mencabar siot...klaur jer dr gua tuh mmg aku puas...satu kepuasan...tak percaya aku boley buat..keluarlah titisan air mata..ehhe..lambang satu kepuasan yang tak terhingga...bersyukur dpt buat..bangga gilewrr...sbb adew 3@4 org yang tak buat...so mmg kejayaan aku yang boleh dibangga kan jugak lah..walaupon tak diiktirafkan...oleh pihak jabatanm belia dan sukan...hahahahhaha.....wekk..


Kluar jer dah hujan..agak lebat jugak..kamera semua dalam beg plastik yang agak tebal lapisannyewr..pakai baju ujan.. cek amad tiba..
"where's midat?"
aku angkat tgn...
"good girl.."
hehe..kene puji...ekeke


then...bertolak lah balik...redah hutan lagi..akhirnya sampai ke jeti and naik bot ke tempat penginapan..itu baru hari pertama tuh....hari kedua hari ketiga blom lagi aku crita..ehehehe....nak taw...nnt jenguk lagi lah erk..blog aku ni...aku tak larat dah nak crita ni..hehehe...byebye...

No comments:

Post a Comment